Dry needling

Is een behandelmethode die wordt toegepast voor de behandeling van chronische pijn en myofasciale problemen; stijfheid en pijn in de spieren. Kenmerkend voor deze problematiek zijn ‘triggerpoints’: drukgevoelige plaatsen in de spieren.
De methode is ontwikkeld in de jaren zeventig van de 20ste eeuw door de Canadese arts C.Chann Gunn. De behandelmethode is in 2007 door het Koninklijk Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie opgenomen in het beroepsprofiel van de fysiotherapeut. De behandeling valt in Nederland onder de reguliere zorg van de fysiotherapie

Dry needling:

Hierbij wordt een steriele, niet-holle naald door de huid heen in het triggerpoint geprikt. Dit wekt in de spier een reflex op: de Local Twitch Response (LTR). Dat is een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels, die er voor zorgt dat de spier meteen ontspant. Een LTR voelt als een plaatselijke kramp. Vaak voel je ook precies het uitstralingsgebied van het betreffende triggerpoint. Een groot voordeel van dry needling is dat de doorbloeding van de spier, die door aanwezigheid van triggerpoints ernstig gehinderd werd, meteen gaat herstellen. Dit kun je vaak ook voelen: het word warm van binnen. Ook de spierstofwisseling herstelt zeer snel. Het pijnlijke gebied dat door het triggerpoint in stand gehouden werd verdwijnt.

De meeste mensen ervaren dry needling als niet prettig. Het is ook géén pijnvrije techniek, hoewel de meeste mensen het redelijk tot goed kunnen verdragen. Maar het effect van een dry needling behandeling is meestal zo goed, dat het toch de beste manier is om blijvend van triggerpoints af te komen. Lees hier hoe andere patiënten de behandeling ervaren hebben. Meer informatie over dry needling kun je vinden in de V&A aandoening en behandeling.

Als je wilt zien hoe een dry needling behandeling in zijn werk gaat, klik dan hier of hier. Je wordt doorgelinkt naar YouTube, waar de docenten van Myofasciale Pijn Seminars deze beelden van een dry needling behandeling op hebben gezet. In dit filmpje zie je een echo beeld van een spier tijdens dry needling. Heel duidelijk is te zien wat er gebeurt wanneer de Local Twitch Response optreedt.

Na de behandeling

Meestal is de pijn waarmee je kwam meteen verminderd of weg na dry needling. Daarvoor in de plaats is er een beurs gevoel, veroorzaakt door het vrijkomen van afvalstoffen. Deze moeten door de bloedsomloop worden afgevoerd. Om dit proces te ondersteunen en om de napijn te verminderen is een warmtepakking een heel goed hulpmiddel. Bij de Stimulus is het gebruikelijk dat je na een triggerpoint behandeling een poosje in de relax-stoel zit, met een warmtepakking op de behandelde plek(ken). Zo wordt het herstelproces op een prettige manier goed in gang gezet. Het kan desondanks voorkomen dat je toch tijdelijk wat verminderde functie hebt in het behandelde lichaamsdeel. Dit verdwijnt binnen enige uren tot dagen. Daarna ervaren de meeste mensen een verbetering: afname van de uitstralende pijnklachten, toename van beweeglijkheid en kracht, toename van de eigen energie en een gevoel van algehele ontspanning.

Bij uitgebreidere, lang bestaande klachten moet er meestal een aantal keer behandeld worden. Hoewel de spier snel los te maken is met dry needling, is hij daarna niet meteen net zo belastbaar als de rest van de spieren waarmee hij samenwerkt. Daardoor kan er gedurende de hersteltijd nog wel eens een triggerpoint terugkomen. Uiteraard wordt dit de volgende behandeling weer geïnactiveerd.

Reacties gesloten.